Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Pomagamy firmom wejść na wyższy poziom rozwoju, służąc naszym doświadczeniem i kreatywnością.

Aktualności

najnowsze archiwum
15 kwietnia 2020 Toruń dla przedsiębiorców – pełen pakiet
torun.direct

Toruńscy przedsiębiorcy, którzy zostali najmocniej dotknięci ograniczeniami w prowadzeniu działalności gospodarczej, w związku z ogłoszeniem na obszarze całego kraju stanu zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii, mogą ubiegać się o pomoc ze strony miasta w ramach programu „Toruń dla przedsiębiorców”.

Przedsiębiorcy, którzy wykażą, że na skutek ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 zostali dotknięci ograniczeniami w prowadzeniu działalności gospodarczej,
a w szczególności utracili możliwość zarobkowania, mogą ubiegać się o:

  1. odraczanie na okres od 3 do 6 miesięcy, nie dłużej niż do 30 września 2020 r., terminów płatności:

– podatku od nieruchomości

– czynszów za najem lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miasta Toruń, którymi administruje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej.

Odroczenie dotyczy należności, dla których termin zapłaty nie upłynął

  1. rozkładanie na raty, z terminem płatności ostatniej raty maksymalnie do 15 grudnia 2020 r., należności z tytułu:

– podatku od nieruchomości

– podatku od środków transportowych

– opłat za dzierżawę oraz użytkowanie wieczyste

– czynszów za najem lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miasta Toruń, którymi administruje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej

Rozłożenie na raty dotyczy należności, dla których termin zapłaty upłynął.

Na podstawie art. 57 §7 ustawy Ordynacja podatkowa i art. 59 ustawy o finansach publicznych od odroczonych i rozłożonych na raty należności podatkowych naliczana jest opłata prolongacyjna w wysokości 4% w skali roku, od należności niepodatkowych odsetki w wysokości stopy redyskonta weksli (aktualnie 1,05%) w skali roku.

Ponadto, przedsiębiorcy będący najemcami i prowadzący działalność w lokalach użytkowych, którymi gospodaruje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej i którzy dokonali zamknięcia lokalu dla bezpośredniej obsługi klientów w okresie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz w okresie zamknięcia odnotowali spadek przychodów z działalności wynoszący nie mniej, niż 50% przychodów uzyskanych w analogicznym okresie roku poprzedniego będą mogli ubiegać się o umorzenie części lub całości należności z tytułu czynszu najmu.

Zgodnie z przepisami decyzje dotyczące umorzeń mogą być podejmowane na podstawie ogólnej oceny sytuacji finansowej przedsiębiorcy, która wykaże brak możliwości zapłaty w dającej się przewidzieć przyszłości. Z uwagi na fakt, że zakłócenia w gospodarce spowodowane pandemią wirusa SARS-CoV-2 mają charakter nagły, analiza sytuacji finansowej przedsiębiorców dokonywana w niedługim czasie po wystąpieniu tych zakłóceń, może w większości przypadków nie wykazać ich wpływu na kondycję ekonomiczną przedsiębiorców. Z tych przyczyn, w pierwszej kolejności zastosowanie znajdą ulgi w postaci odroczenia terminów płatności lub rozłożenia na raty. Uzyskanie ulgi w postaci odroczenia terminu lub rozłożenia na raty nie przekreśla późniejszej możliwości umorzenia należności, jeśli ich zapłata w ustalonych tak terminach okaże się jednak niemożliwa.

  1. Wnioski o umorzenie należności z tytułu czynszu najmu lokali użytkowych
  • wnioski o umorzenie należy składać po odwołaniu stanu epidemii;
  • wnioski o umorzenie mogą składać przedsiębiorcy, będący najemcami oraz prowadzący w wynajmowanych lokalach działalność, w szczególności określoną w §6 ust. 1 i 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 491) w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stanu epidemii oraz dokonali w okresie od 16 marca 2020 r. do dnia odwołania stanu epidemii, zamknięcia lokalu w zakresie bezpośredniej obsługi klientów;
  • fakt zamknięcia lokalu ze wskazaniem daty zamknięcia należy niezwłocznie zgłosić do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej drogą mailową na adres lub za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Zakładu przy ul. Grudziądzkiej 159 B, z zastrzeżeniem pkt 4. Zgłoszenie jest warunkiem niezbędnym do uzyskania umorzenia;
  • umorzenie dotyczyć może wyłącznie należności z tytułu czynszu wraz z odsetkami (za opóźnienie w zapłacie lub za wcześniejsze odroczenie lub rozłożenie na raty). Umorzenie nie obejmuje opłat za media oraz opłat eksploatacyjnych i zaliczek na fundusz remontowy, jeśli lokal znajduje się w zasobach wspólnot mieszkaniowych;
  • umorzenie czynszu może nastąpić w wysokości nie przekraczającej:
    – 50% należności za pierwszy miesiąc kalendarzowy, w którym lokal będzie zamknięty,
    – 75% należności za drugi miesiąc kalendarzowy, w którym lokal będzie zamknięty,
    – 100% należności za trzeci miesiąc kalendarzowy (i ewentualnie kolejne), w którym lokal będzie zamknięty,

przy czym za datę zamknięcia lokalu przyjmuje się datę wskazaną w zgłoszeniu do ZGM – dokonanym zgodnie z pkt 3;

  • w przypadku, gdy okres zamknięcia lokalu będzie krótszy niż miesiąc kalendarzowy, ulgi, o jakich mowa w pkt 6 lit a-c, rozliczane będą proporcjonalnie do liczby dni zamknięcia lokalu w miesiącu, za który przyznana będzie ulga;
  • umorzenie odsetek może nastąpić w wysokości do 100% należnej kwoty niezależnie od okresu, na jaki został zamknięty lokal;
  • niezbędne dla uzyskania umorzenia na powyższych warunkach jest: uzasadnienie ważnego interesu wnioskodawcy lub interesu publicznego (przy czym przez ważny interes wnioskodawcy lub interes publiczny należy rozumieć odpowiednio sytuacje, w których wskutek płatności czynszu doszłoby do zagrożenia dalszej działalności wnioskodawcy lub naruszenia wartości społecznych typu brak możliwości wypłacenia należnego wynagrodzenia pracownikom).

Wnioski o wszelkie ulgi, tj. odroczenie terminu, rozłożenie na raty oraz umorzenie płatności, będą rozpatrywane indywidualnie z uwzględnieniem zasad przyznawania pomocy publicznej. Wnioski rozpatrywane będą w pierwszej kolejności, bez zbędnej zwłoki i przy zastosowaniu uproszczonej metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorcy.

Wnioski o ulgi można składać:
1. dotyczące czynszu w lokalach użytkowych:
– w formie elektronicznej poprzez skrzynkę podawczą E-PUAP
– w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym drogą mailową na adres:
– w formie pisemnej za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, 87-100 Toruń, ul. Grudziądzka 159 B,
– w formie pisemnej w Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta Torunia przy ul. Wały gen. Sikorskiego 8 i ul. Grudziądzkiej 156 B
2. dotyczące pozostałych należności:
– w formie elektronicznej poprzez skrzynkę podawczą E-PUAP
– w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym drogą mailową na adres: pomocfirmie@um.torun.pl lub kontakt@torun.direct
– w formie pisemnej za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Urząd Miasta Torunia, 87-100 Toruń, ul. Wały gen. Sikorskiego 8;
– w formie pisemnej w Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta Torunia przy ul. Wały gen. Sikorskiego 8 i ul. Grudziądzkiej 156 B.

Formularze wniosków o przyznanie ulg wraz z załącznikami i wykazem dokumentów, które należy złożyć wraz z wnioskiem do pobrania tutaj:

Wniosek o umorzenie czynszu

Wniosek o odroczenie lub raty w podatkach

Wniosek o odroczenie lub raty dot. należności niepodatkowych

  • 1 kwietnia 2020 Ostrzegamy przed firmami oferującymi wsparcie pod szyldem TARR S.A.
    1 kwietnia 2020 Ostrzegamy przed firmami oferującymi wsparcie pod szyldem TARR S.A.

    Prosimy o zwrócenie uwagi na telefony od przedstawicieli firm, które proponują przedsiębiorcom wsparcie finansowe w związku z negatywnym wpływem epidemii na gospodarkę,  po uprzednim uiszczeniu opłaty manipulacyjnej, co rzekomo łatwo i szybko ma doprowadzić do zdobycia pieniędzy, powołując się przy tym na współpracę z Toruńską Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. albo wręcz podszywając się […]

    czytaj więcej
  • 14 sierpnia 2019 OFERTA INWESTYCYJNA TARR S.A.
    14 sierpnia 2019 OFERTA INWESTYCYJNA TARR S.A.

    Toruń – rejon ulicy Gen. W. Andersa, Poznańskiej oraz trasy S-10 (dz.1/117, 1/118, 1/119, 1/122, 1/123, 1/124, 1/125, 1/129, 1/130, 1/131) Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. przedstawia ofertę sprzedaży atrakcyjnych terenów inwestycyjnych zlokalizowanych w południowo-zachodniej części Torunia w rejonie ulicy Gen. W. Andersa, […]

    czytaj więcej
  • 18 marca 2019 Zakończenie pełnienia funkcji Regionalnej Instytucji Finansującej – 31.03.2019
    18 marca 2019 Zakończenie pełnienia funkcji Regionalnej Instytucji Finansującej – 31.03.2019

    W związku z zakończeniem z dniem 31.03.2019r. pełnienia funkcji Regionalnej Instytucji Finansującej dla województwa kujawsko-pomorskiego informujemy, że wszelką korespondencję w tym wnioski o zwrot weksli należy kierować do Fundacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Warszawie ul. Smocza 27.

    czytaj więcej
  • 19 maja 2020 Fundusz Wsparcia Inwestycyjnego – I nabór wniosków od 1 czerwca!
    19 maja 2020 Fundusz Wsparcia Inwestycyjnego – I nabór wniosków od 1 czerwca!

    Zachęcamy do udziału w I naborze wniosków w ramach nowego projektu „Fundusz Wsparcia Inwestycyjnego”. Wnioski będzie można składać od 1 czerwca 2020 r. do 16 czerwca 2020 r. do godz. 16:00. Projekt realizowany przez TARR S.A. i KPFP Sp. z o.o. kierowany jest do przedsiębiorców dotkniętych negatywnymi skutkami trwającej pandemii. Poprzez realizację […]

    czytaj więcej
  • 19 maja 2020 „Zarządzanie ryzykiem walutowym w transakcjach zagranicznych w dobie kryzysu” – webinar, 4 czerwca 2020r.
    19 maja 2020 „Zarządzanie ryzykiem walutowym w transakcjach zagranicznych w dobie kryzysu” – webinar, 4 czerwca 2020r.

    Enterprise Europe Network przy Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego oraz firma DMK Sp. z o.o. mają przyjemność zaprosić przedsiębiorców sektora MŚP do udziału w szkoleniu online pn.: „Zarządzanie ryzykiem walutowym w transakcjach zagranicznych w dobie kryzysu”. Termin szkolenia: 4 czerwca 2020 r. Miejsce i czas szkolenia: Online, platforma […]

    czytaj więcej
  • 18 maja 2020 Fundusz Wsparcia Inwestycyjnego: Kryteria
    18 maja 2020 Fundusz Wsparcia Inwestycyjnego: Kryteria

    Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego zaakceptował kryteria wyboru grantobiorców do nowego projektu realizowanego przez Toruńską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. i Kujawsko-Pomorski Fundusz Pożyczkowy Sp. z o.o. „Fundusz Wsparcia Inwestycyjnego”. Projekt kierowany jest do przedsiębiorców z sektora MŚP prowadzących działalność w województwie kujawsko-pomorskim i ma na celu wsparcie ich działań zwalczających […]

    czytaj więcej
  • 12 maja 2020 Startuje nabór do programu Fundacji EMIC pt. Przyjazna Firma.
    12 maja 2020 Startuje nabór do programu Fundacji EMIC pt. Przyjazna Firma.

    Rozpoczął się nabór do programu pt. Przyjazna firma, prowadzonego przez Fundację EMIC. Program kierowany jest zwłaszcza do firm zatrudniających cudzoziemców i zamierzających składać wnioski w ramach programów antykryzysowych lub tarczy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju. „Przyjazna firma” to kilkumiesięczny proces usprawniający zatrudnienie pracowników z zagranicy w firmie. Fundacja oferuje bezpłatne […]

    czytaj więcej
  • 11 maja 2020 KPFP: Pożyczka Płynnościowa COVID-19
    11 maja 2020 KPFP: Pożyczka Płynnościowa COVID-19

    Kujawsko-Pomorski Fundusz Pożyczkowy rozpoczyna udzielanie specjalnych Pożyczek Płynnościowych przeznaczonych dla firm poszkodowanych przez sytuację gospodarczą spowodowaną przez pandemię COVID-19. Pożyczka jest udzielana w ramach marszałkowskiego pakietu antykryzysowego ogłoszonego przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, pana Piotra Całbeckiego. Z oferowanego wsparcia mogą skorzystać mikro, małe i średnie firmy mające […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI
Kontakt
Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
87-100 Toruń, ul. Włocławska 167 56 699 55 00 Dane teleadresowe