Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Pomagamy firmom wejść na wyższy poziom rozwoju, służąc naszym doświadczeniem i kreatywnością.

Aktualności

najnowsze archiwum
20 marca 2020 Tarcza Antykryzysowa – jak Rząd chce pomóc przedsiębiorcom?

W odpowiedzi na  zaistniałą sytuacją epidemiczną, która na niespotykaną dotąd skalę uderza w małe i średnie przedsiębiorstwa, przybliżamy  założenia rządowego pakietu antykryzysowego przeznaczonego dla przedsiębiorców i pracowników. Pula wsparcia wynosi ok 212 mld zł.

Pakiet pomocowy zawiera rozwiązania dla: pracowników, mikro, małych, średnich i dużych firm. Zakłada on, że każdy przedsiębiorca będzie mógł np. przesunąć w czasie opłatę składek czy podatków bez dodatkowych opłat prolongacyjnych.

Pięć filarów tarczy antykryzysowej:

  • Bezpieczeństwo Pracowników – o wartości 30 mld zł;
  • Finansowanie Przedsiębiorstw – 74,2 mld zł;
  • Ochrona Zdrowia – 7,5 mld zł;
  • Wzmocnienie Systemu Finansowego – 70,3 mld zł;
  • Program Inwestycji Publicznych – 30 mld zł.

Pakiet antykryzysowy – niektóre rozwiązania:

  • 500 000 mikroprzedsiębiorstw będzie mogło skorzystać z pożyczek w wysokości 5 tys. zł.
  • Przedsiębiorstwa mogą skorzystać z pomocy Banku Gospodarstwa Krajowego w postaci dopłat do odsetek od kredytu.
  • Firmy transportowe mogą liczyć na wsparcie Agencji Rozwoju Przemysłu na refinansowanie umów leasingowych. ARP przeznaczy 1,7 mld zł na refinansowanie umów leasingowych firm transportowych.
  • Państwo dołoży się do pensji pracowników firm w postoju. Pokryta zostanie blisko połowa wynagrodzeń i składek ZUS.
  • Zatrudnieni na umowach cywilno-prawnych będą mogli skorzystać ze świadczenia miesięcznego w kwocie około 2 tys. zł. brutto.
  • Firmy w kłopotach otrzymają wsparcie w utrzymaniu pracowników – państwo sfinansuje 40% ich płacy.
  • Możliwe będzie odstąpienie od kar umownych za opóźnienia w realizacji zamówienia publicznego związanych z epidemią.
  • 100 tys. MŚP dostanie możliwość uzyskania kredytu z gwarancją de minimis do wysokości 3,5 mln zł.
  • Średnie i duże firmy dostaną wsparcie z funduszu PFR Inwestycje na podwyższenie kapitału lub finansowanie w postaci obligacji. Łączna wartość wsparcia to 6 mld zł.
  • Możliwe będzie odroczenia danin publicznych – PIT, CIT, VAT, składek na ZUS – bez opłat i odsetek.
  • Termin na złożenie deklaracji podatkowej PIT zostanie przedłużony do końca maja.
  • Możliwe będzie ubezpieczenia obrotu handlowego z KUKE.
  • Całą tegoroczną stratę będzie można rozliczyć w przyszłym roku.
  • Nowe JPK wejdzie w życie z opóźnieniem – od 1 lipca 2020 r.
  • Płatności za media zostaną przesunięte.
  • Powstaną specjalne formy ochrony konsumentów.
  • Okresowe badania lekarskie będą miały wydłużoną ważność.

Praktyczne wskazówki dla firm:

Mała firma, np. restauracja:

  • Pożyczka 5 000 zł dla mikroprzedsiębiorstw (z możliwością umorzenia)
  • Możliwość odroczenia lub rozłożenie na raty składek ZUS
  • Możliwość odroczenia płatności podatków PIT, CIT, VAT bez dodatkowych opłat
  • Przedłużenie bankowych kredytów obrotowych
  • Możliwość świadczenia usług na dowóz
  • Dofinansowanie przez państwo 40% płacy pracownika przy spadku obrotów firmy
  • Wakacje kredytowe
  • Ochrona konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk
  • Przesunięcie płatności za media
  • Prolongata ważności udzielonych pozwoleń na pracę dla obcokrajowców
  • Możliwość odroczenia danin publicznych – PIT, CIT, VAT, składek na ZUS – bez opłat

Średnia firma, np. palarnia kawy:

  • Współfinansowanie przez państwo postojowego
  • Rozszerzenie programu gwarancji de minimis BGK dla MŚP
  • Możliwość uzyskania przez firmy średnie i duże z funduszu PFR Inwestycje podwyższenia kapitału lub finansowania w postaci obligacji – łącznie o wartości 6 mld zł
  • Ubezpieczenia obrotu handlowego KUKE
  • Dofinansowanie przez państwo 40% płacy pracownika przy spadku obrotów firmy
  • Ochrona konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk
  • Przesunięcie płatności za media
  • Prolongata ważności udzielonych pozwoleń na pracę dla obcokrajowców
  • Możliwość odroczenia danin publicznych – PIT, CIT, VAT, składek na ZUS – bez opłat i odsetek

Firma transportowa:

  • Firma w problemach finansowych będzie miała możliwość refinansowania obecnych umów leasingowych wraz z wakacjami kredytowymi, polegającymi na odsunięciu czasowym płatności rat leasingowych
  • Rozliczenie całej tegorocznej straty w przyszłym roku – branże szczególnie dotknięte kryzysem makroekonomicznym (np. transport, turystyka), w sytuacji spadku przychodów firmy o 50% w 2020 r. – w stosunku do 2019 r. – zyskają prawo obniżenia dochodu do opodatkowania o wysokość straty w 2020 r. poprzez korektę CIT za 2019 r. do limitu 5 mln zł
  • Ochrona konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk
  • Przesunięcie płatności za media
  • Wyłączenie okresu oczekiwania na granicy z czasu pracy kierowców samochodów ciężarowych
  • Wakacje kredytowe
  • Wakacje od obowiązków administracyjnych
  • Dofinansowanie zatrudnienia przez państwo
  • Finansowanie postojowego
  • Czasowe przywrócenie zaopatrzenia sklepów i handlu w niedzielę
  • Prolongata ważności udzielonych pozwoleń na pracę dla obcokrajowców
  • Możliwość odroczenia danin publicznych – PIT, CIT, VAT, składek na ZUS – bez opłat i odsetek

Firma turystyczna:

  • Wydłużenie do 180 dni terminu na rozwiązanie bądź odstąpienia od umowy o wycieczkę. Po tym czasie klient otrzyma zwrot wpłat lub otrzyma vouchera do wykorzystania w przyszłości, w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć.
  • Rozliczenie całej tegorocznej straty w przyszłym roku – branże szczególnie dotknięte kryzysem makroekonomicznym (np. transport, turystyka), w sytuacji spadku przychodów firmy o 50% w 2020 r. – w stosunku do 2019 r. – zyskają prawo obniżenia dochodu do opodatkowania o wysokość straty w 2020 r. poprzez korektę CIT za 2019 r. do limitu 5 mln zł
  • Przesunięcie płatności za media
  • Wakacje kredytowe
  • Wakacje od obowiązków administracyjnych
  • Dofinansowanie zatrudnienia przez państwo
  • Finansowanie postojowego
  • Możliwość odroczenia danin publicznych – PIT, CIT, VAT, składek na ZUS – bez opłat i odsetek

Duża firma, np. producent mebli:

  • Większa dostępność kredytów – szybkie uruchomienie znaczących środków finansowych, które stanowić będą wsparcie dla sektora przedsiębiorstw. Wykorzystywane będą m.in. następujące instrumenty finansowe:
    • Fundusz Gwarancji Płynnościowych dla firm większych z zabezpieczeniem do 80%, udzielanych przez system bankowy
    • Program Kapitał dla Bezpieczeństwa i Wzrostu PFR. Możliwość uzyskania przez firmy średnie i duże z funduszu PFR Inwestycje podwyższenia kapitału lub finansowania w postaci obligacji – łącznie o wartości 6 mld zł
    • Ubezpieczenia obrotu handlowego KUKE
  • Przesunięcie wejścia w życie nowego JPK – dopiero od 1 lipca 2020 r.
  • Możliwość przesunięcia przez wójta / burmistrza / prezydenta miasta terminu na zapłacenie opłaty za użytkowanie wieczyste
  • Uelastycznienie przepisów rynku pracy
  • Prolongata ważności udzielonych pozwoleń na pracę dla obcokrajowców
  • Możliwość odroczenia danin publicznych – PIT, CIT, VAT, składek na ZUS – bez opłat i odsetek.

Wdrażane działania antykryzysowe będą dotyczyć  kilku najbliższych miesięcy. O kolejnych planach i dalszych rozwiązaniach będziemy informować przedsiębiorców na bieżąco.

Źródło:

https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/premier-tarcza-antykryzysowa-pomoze-przedsiebiorcom-i-pracownikom.html

https://www.gov.pl/web/rozwoj/tarcza-antykryzysowa-ma-ochronic-firmy-i-pracownikow-przed-skutkami-epidemii-koronawirusa

  • 1 kwietnia 2020 Ostrzegamy przed firmami oferującymi wsparcie pod szyldem TARR S.A.
    1 kwietnia 2020 Ostrzegamy przed firmami oferującymi wsparcie pod szyldem TARR S.A.

    Prosimy o zwrócenie uwagi na telefony od przedstawicieli firm, które proponują przedsiębiorcom wsparcie finansowe w związku z negatywnym wpływem epidemii na gospodarkę,  po uprzednim uiszczeniu opłaty manipulacyjnej, co rzekomo łatwo i szybko ma doprowadzić do zdobycia pieniędzy, powołując się przy tym na współpracę z Toruńską Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. albo wręcz podszywając się […]

    czytaj więcej
  • 14 sierpnia 2019 OFERTA INWESTYCYJNA TARR S.A.
    14 sierpnia 2019 OFERTA INWESTYCYJNA TARR S.A.

    Toruń – rejon ulicy Gen. W. Andersa, Poznańskiej oraz trasy S-10 (dz.1/117, 1/118, 1/119, 1/122, 1/123, 1/124, 1/125, 1/129, 1/130, 1/131) Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. przedstawia ofertę sprzedaży atrakcyjnych terenów inwestycyjnych zlokalizowanych w południowo-zachodniej części Torunia w rejonie ulicy Gen. W. Andersa, […]

    czytaj więcej
  • 18 marca 2019 Zakończenie pełnienia funkcji Regionalnej Instytucji Finansującej – 31.03.2019
    18 marca 2019 Zakończenie pełnienia funkcji Regionalnej Instytucji Finansującej – 31.03.2019

    W związku z zakończeniem z dniem 31.03.2019r. pełnienia funkcji Regionalnej Instytucji Finansującej dla województwa kujawsko-pomorskiego informujemy, że wszelką korespondencję w tym wnioski o zwrot weksli należy kierować do Fundacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Warszawie ul. Smocza 27.

    czytaj więcej
  • 10 lipca 2020 Fundusz Eksportowy – nabór wniosków od 3 sierpnia 2020
    10 lipca 2020 Fundusz Eksportowy – nabór wniosków od 3 sierpnia 2020

    Zapraszamy do udziału w drugim konkursie na granty w ramach projektu FUNDUSZ EKSPORTOWY – granty dla MŚP z województwa kujawsko-pomorskiego. Wnioski będzie można składać od 3 do 31 sierpnia  2020 r. do godz. 16:00. O wsparcie mogą ubiegać się firmy posiadające status mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy, prowadzące działalność na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. […]

    czytaj więcej
  • 30 czerwca 2020 Wkrótce kolejny nabór do Funduszu Wsparcia Inwestycyjnego
    30 czerwca 2020 Wkrótce kolejny nabór do Funduszu Wsparcia Inwestycyjnego

    Informujemy, że  II nabór w  ramach projektu Fundusz Wsparcia Inwestycyjnego zostanie ogłoszony 15 lipca 2020 roku. Wnioski będzie można składać od 17 sierpnia 2020 r. do 28 sierpnia 2020 r.  O wsparcie będą mogły ubiegać się firmy posiadające status mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy, prowadzące działalność na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Uzyskane […]

    czytaj więcej
  • 23 czerwca 2020 Dzień Zrównoważonej Energii w Kujawsko-Pomorskiem – webinarium – 30 czerwca 2020 r.
    23 czerwca 2020 Dzień Zrównoważonej Energii w Kujawsko-Pomorskiem – webinarium – 30 czerwca 2020 r.

    W dniach 22–26 czerwca br. Komisja Europejska organizuje największe coroczne wydarzenie poświęcone odnawialnym źródłom energii i efektywnemu wykorzystaniu energii w Europie, pod nazwą Tydzień Zrównoważonej Energii UE (EUSEW). W tym roku po raz pierwszy EUSEW będzie całkowicie cyfrowy! Tegoroczna edycja zostanie zrealizowana pod hasłem: „Wyjście z kryzysu: czysta energia na rzecz zielonego ożywienia i wzrostu […]

    czytaj więcej
  • 22 czerwca 2020 Webinarium „Wykonywanie umów w czasach pandemii COVID-19”, 30 czerwca 2020 r.
    22 czerwca 2020 Webinarium „Wykonywanie umów w czasach pandemii COVID-19”, 30 czerwca 2020 r.

    W imieniu pomorskiego ośrodka sieci Enterprise Europe Network przy Stowarzyszeniu „Wolna Przedsiębiorczość” zapraszamy na webinarium z zakresu prawa „Wykonywanie umów w czasach pandemii COVID-19”. Webinarium odbędzie się on-line w dn. 30 czerwca 2020 roku, w godzinach 9:00-11:00. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Link do wirtualnego pokoju zostanie wysłany uczestnikom 29 czerwca. —> Zapisy […]

    czytaj więcej
  • 18 czerwca 2020 Konkurs w ramach Baltic Circular Procurement Congress
    18 czerwca 2020 Konkurs w ramach Baltic Circular Procurement Congress

    W imieniu Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju INNOWO, z którym niejednokrotnie współpracowaliśmy, oraz wszystkich partnerów projektu InterReg Circular Procurement Project zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie, który odbywa się w ramach Baltic Circular Procurement Congress.  Baltic Circular Procurement Congress jest dwudniowym wydarzeniem i składa się z różnych wydarzeń związanych z wymianą wiedzy, […]

    czytaj więcej
WIĘCEJ AKTUALNOŚCI
Kontakt
Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
87-100 Toruń, ul. Włocławska 167 56 699 55 00 Dane teleadresowe